System zdalnego nauczania i oceniania

ZMIANY W SYSTEMIE NAUCZANIA I OCENIANIA
W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 5
W ZESPOLE SZKOLNO – PRZEDSZKOLNYM NR 3 W GLIWICACH.

Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, w związku z wprowadzeniem nauczania zdalnego od dnia 25 marca br. wprowadza się zmiany w systemie nauczania i oceniania.

  Zajęcia zdalne odbywają się codziennie zgodnie z planem lekcji z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Padlet, dostępny przez stronę internetową szkoły, jest głównym miejscem, gdzie nauczyciele zamieszczają wszystkie informacje dotyczące prowadzonych przez siebie lekcji. Ponadto nauczyciele chcąc ułatwić i uatrakcyjnić dzieciom zajęcia, prowadzą zdalne nauczanie posługując się różnymi narzędziami, m. in. Google classroom, Microsoft Teams (zalogowanie się do tych aplikacji jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na podanie imienia i nazwiska ucznia).

PIERWSZY ETAP EDUKACYJNY (KLASY I – III)

Zakres treści nauczania do zrealizowania w poszczególnych oddziałach klas 1-3Materiały są przygotowywane z uwzględnieniem równomiernego obciążenia uczniów w poszczególnych dniach tygodnia, zróżnicowania zajęć w każdym dniu, możliwości psychofizycznych uczniów do podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia, łączenia przemiennie kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia, a także uwzględniając ograniczenia wynikające ze specyfiki zajęć.

Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej realizują materiał edukacyjny wg zaplanowanych rozkładów materiałów, potwierdzając to wpisem tematu lekcji w e-dzienniku.

Sposoby monitorowania postępów uczniów klas 1-3 oraz sposoby weryfikacji wiedzy i umiejętności uczniów, w tym również informowanie uczniów lub rodziców o postępach ucznia w nauce, a także uzyskanych przez niego ocenach.

1. Każdy nauczyciel informuje rodziców uczniów o możliwych sposobach kontaktu i możliwościach weryfikacji wykonywanych zadań, dobierając sposoby najodpowiedniejsze dla swojego oddziału oraz własnych możliwości.

2. Wiodącą platformą jest padlet. Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość realizowane są za pośrednictwem: quizów internetowych (nauczyciel ma wgląd do wyników), poprzez kontakt mailowy z wychowawcą, (możliwość wysyłania dodatkowych zadań podlegających ocenie np. krótkie teksty literackie, prace plastyczne, prace projektowe
i inne), lekcje on-line, nagrania, programy publicznej telewizji i radiofonii, instrukcje, za pośrednictwem narzędzia: WhatsApp (indywidualnie z każdym rodzicem i uczniem).
3. Sposób kontroli wykonanych zadań określa w zadaniu nauczyciel i może odbywać się za pośrednictwem: wiadomości zwrotnej z wykonanym zadaniem w dzienniku elektronicznym, e-maila (poczta służbowa) lub w inny ustalony z rodzicem.
4. Każda ocena wstawiona za zadania wykonywane w zdalnej edukacji zawiera opis (za co) oraz dopisek: “edukacja zdalna”.
5. Rodzice są informowani o otrzymanych ocenach dzieci przez zapis w e-dzienniku.
W przypadku wątpliwości  mają możliwość konsultacji z wychowawcą przez e-dziennik i służbową pocztę, a także w przypadku nauczycieli korzystających z komunikatorów telefonicznych- również tą drogą.
6. Nauczyciele na bieżąco odbierają pocztę z dziennika oraz pocztę służbową i pozostają w kontakcie z rodzicami w godzinach konsultacji podanych na stronie internetowej szkoły.
7. Jeśli uczeń lub rodzic zgłosi trudności w wykonywaniu zadań, nauczyciel komunikuje się z nim w dowolnie wybrany sposób za pośrednictwem e-dziennika, poczty elektronicznej i innych komunikatorów lub telefonu w celu udzielenia pomocy, rad i wskazówek.
8. Ze względu na ograniczone możliwości zdalnej edukacji nie wystawiamy ocen poniżej 4p. Jeśli uczeń taką ocenę miałby uzyskać, nauczyciel wysyła instrukcję poprawy lub nawiązuje inny kontakt w celu ponownego wytłumaczenia zadania.
9. Klasyfikacja końcoworoczna.
Nauczyciel klasyfikuje ucznia na podstawie ocen, które uczeń posiada lub w przypadku ich braku uwzględnia jego zaangażowanie w realizację zdalnego nauczania oraz bierze pod uwagę ocenę z pierwszego półrocza.
Ocena zachowania uwzględnia zaangażowanie w wykonywanie obowiązków szkolnych (w tym również zdalną edukację), systematyczność pracy, a także ocenę zachowania z pierwszego półrocza.
Rodzice/opiekunowie dziecka zostaną zapoznani z przewidywaną oceną końcoworoczną.  Sposób poprawy oceny będzie ustalany indywidualnie z opiekunem/rodzicem

III. Zadania dla uczniów:

  1. Uczniowie są zobowiązani do utrzymywania systematycznego kontaktu z wychowawcą i nauczycielami uczącymi za pośrednictwem e-dziennika, poczty elektronicznej, padleta lub innych komunikatorów (w uzgodnieniu z nauczycielem).
  2. Codziennie odbierają materiały lekcyjne, polecenia i zadania przesłane im przez nauczycieli za pośrednictwem platformy Padlet.
  3. Przestrzegają terminów realizacji powierzonych im zadań, wykonując je w miarę możliwości samodzielnie z należytą starannością.
  4. Jeśli ilość zadawanych zadań jest zbyt duża lub są one niezrozumiałe, uczeń lub rodzic kontaktuje się w tej sprawie z nauczycielem lub wychowawcą.
  5. Prośba do rodziców.
  6. Wspierajcie uczniów w realizacji codziennych zadań, motywujcie do systematycznej
    i samodzielnej nauki, sprawujcie kontrolę nad bezpieczeństwem w sieci..
  7. Kontrolujcie czas pracy uczniów przy komputerze, który nie może przekraczać 4 godzin dziennie.
  8. Śledźcie informacje zamieszczane na stronie szkoły, w dzienniku elektronicznym, platformie Padlet, Zachęcamy do systematycznego kontaktu z wychowawcą a w sytuacjach szczególnych – niezwłocznie informujcie go o zaistniałych trudnościach.
  9. W sytuacjach trudnych konsultujcie się również z pedagogiem i psychologiem szkolnym, lub dyrektorem.
  10. W sytuacjach bardzo trudnych zapraszamy do kontaktu z dyrektorem szkoły mailowo, przez dziennik lub telefonicznie.

 Źródła i materiały niezbędne do realizacji zajęć, w tym materiałów w postaci elektronicznej, z których uczniowie lub rodzice mogą korzystać
1. Uczniowie posiadają w domach podręczniki i ćwiczenia. Platformą wiodącą do przekazywania wiedzy jest padlet oraz dziennik elektroniczny, gdzie nauczyciele zamieszczają materiały niezbędne do realizacji zajęć: są to głównie strony: www.worldwall.com, www.quizizz.com, www.learningapps.com, www.matzoo.pl, www.pisupisu.pl, youtube.com, www.epodreczniki.pl, a także multibooki podręczników skoordynowanych z podręcznikami szkolnymi.
2. Nauczyciel przy każdej nowej notatce podaje termin zajęć oraz sposoby realizacji materiału dostosowane do umiejętności dzieci.
3. Zajęcia łączą w sobie naukę tradycyjną (podręcznikową) oraz ogólnodostępne multimedia. Lekcje odbywają się wg planów zajęć dostępnych w e-dzienniku.
4. Jeśli w danym oddziale uczą również inni nauczyciele, wychowawca przypomina
o tym uczniom w danym dniu i odsyła na platformę nauczyciela prowadzącego – poprzez umieszczenie linku na swoim Padlecie

DRUGI ETAP EDUKACYJNY (KLASY IV – VIII)

  1. Źródła i materiały niezbędne do realizacji zajęć to:
    e-podręczniki.pl
    –  podręczniki i ćwiczenia z GWO
    –  strona Centralnej Komisji Egzaminacyjnej/ egzamin ósmoklasisty www.cke.gov.pl
    –  strona www.gov.pl/zdalnelekcje
    –  portal lektury.gov.pl
    –  materiały udostępnione na kanale YouTube
    – lekcje on-line
    – narzędzia Google
    – karty pracy wysyłane przez nauczyciela.
    – programy telewizji i radiofonii.
  1. W zależności od przedmiotu ocenianiu podlegają:
Przedmiot  Oceniania
Język polski Ocenianiu podlegają:

1. Krótkie zadania np. notatki – wagą 1
2. Dłuższe zadania (np. wypracowania) oceniamy z wagą 1 lub 2 (zależy to od trudności zadania).
3. Testy on-line na różnych platformach do tworzenia testów (np. Quizizz, Socrativ itp.) – wagę określa każdorazowo nauczyciel (w zależności od trudności testu).
4. Testy, gry, filmiki, projekty, quizy, plakaty, zdjęcia – waga oceny będzie zależeć od stopnia trudności. Nauczyciel przy każdym zadaniu poda wagę oceny.
5. Zaangażowanie uczniów – stosowane są +/– co przekłada się potem na ocenę.

Język angielski

i język niemiecki

Ocenianiu podlegają:

1. Wypowiedzi pisemne, prezentacje, projekty, zadania sprawdzające zrozumienie wysłuchanego/przeczytanego tekstu, ćwiczenia gramatyczne – waga 1lub 2 określana przy każdym zadaniu.
2. Niektóre prace uczniów będą oceniane „plusem” (+), a za brak pracy w e-dzienniku wpisywany będzie „brak”. Zgodnie z przedmiotowymi zasadami oceniania, za 4 plusy uczeń otrzyma ocenę bardzo dobrą . Wpis „brak” nie będzie zamieniany na „minus”, pełni jedynie funkcję informacyjną dla rodziców i nauczycieli.

Historia i WOS Ocenianiu podlegają:

1. Karty pracy wysyłane uczniom w programie Word – podsumowanie działu – waga 1,
2. Krótkie guizy, małe zadania, zadania dla chętnych „+” Za zaangażowanie uczniów – stosowane są +/- co przekłada się potem na ocenę.
3. Zadania dla chętnych np.:  dłuższe zadania lub wypowiedzi na konkretny temat, dłuższa notatka z lekcji  – waga 1
4. Projekty i/lub  mini projekty  w zależności od zakresu materiału-  waga 1 lub 2 określana przy każdym projekcie

Matematyka Ocenianiu podlegają:

1. Zadania domowe – waga 1,
2. Quizy na platformie Quzizz, testy waga 1 lub 2 określona przez nauczyciela,
3. Zadania dla chętnych – waga 1
4.Systematyczność pracy i aktywność – zaangażowanie uczniów – stosowane są +/– co przekłada się potem na ocenę.

Przedmioty przyrodnicze:

przyroda
biolog
geografia
fizyka
chemia

Uczeń może uzyskać oceny z wagą 1 lub 2 – waga podawana będzie przy każdym z zadań.

Ocenianiu podlegają:

1. Zadania pisemne,
2. Quizy,
3. Prezentacje i filmiki,
4. Plakaty, zdjęcia,
5. Aktywność i zaangażowanie ucznia.

Informatyka
Technika
Plastyka
Muzyka 
Ocenianiu podlegają:

1. Aktywność w grach interaktywnych, quizach, krzyżówkach o tematyce technicznej,
2. Sprawdziany poprzez Formularze Google
3. Realizacja zadań poprzez wspólne działania w chmurze
4. Nadesłane na e-maila zdjęcia prac plastycznych, kart pracy, zadań, ćwiczeń
5. Nadesłane na e-maila plików: kart pracy, zadań, ćwiczeń
6. Aktywność, systematyczność pracy i zaangażowanie ucznia. Za zaangażowanie uczniów – stosowane są +/-, bz co przekłada się potem na ocenę.

Wychowanie fizyczne

1. Uczniowie za wykonane ćwiczenia i dodany komentarz otrzymują „+”. Trzy „+”,to ocena bardzo dobry.
2. Uczniowie oceniani są za aktywność i zaangażowanie.

Religia

Ocenianiu podlegają:

1. Estetyka pracy plastycznej,
2. Notatka,
3. Systematyczność pracy.

  1. Uczeń przesyła prace w sposób wskazany przez nauczyciela: zdjęcie, dokument Word lub rozwiązywanie quizów na platformie.
  2. Nie wszystkie działania będą podlegały ocenie, ale to zadanie, które będzie mu podlegało oraz waga tej oceny, zostaną podane przy każdym poleceniu/zadaniu przekazanym dla uczniów na szkolnej  stronie „zdalne lekcje”.
  3. Rodzice są informowani o otrzymanych ocenach dzieci przez zapis w e-dzienniku, a także
    w razie potrzeby poprzez wiadomości kierowane do rodziców drogą elektroniczną lub telefonicznie.
  4. Nauczyciele na bieżąco odbierają pocztę z dziennika oraz pocztę służbową i pozostają w kontakcie z rodzicami w godzinach konsultacji podanych na stronie internetowej szkoły.
  5. Kontakt uczniów z nauczycielem odbywa się poprzez e-dziennik  lub  e-mail nauczyciela.
  6. Uczeń zobowiązany jest do:
  • utrzymywania systematycznego kontaktu z wychowawcą i nauczycielami uczącymi za pośrednictwem e-dziennika, poczty elektronicznej, padleta lub innych komunikatorów (w uzgodnieniu z nauczycielem).,
  • wykonywania poleceń według instrukcji podanych przez nauczyciela,
  • dotrzymywania ustalonych terminów realizacji powierzonych zadań,
  • korzystania z podręcznika, zeszytu ćwiczeń, zeszytu lub innych pomocy wskazanych przez nauczyciela przedmiotu,
  • szybkiego kontaktowania się z nauczycielem w przypadku problemów z przekazem informacji, problemów ze zrozumieniem materiału lub wykonaniem zadania.
  1. Prośba do Rodziców:
  • wspierajcie dzieci w realizacji codziennych zadań, motywujcie do systematycznej i samodzielnej nauki, sprawujcie kontrolę nad bezpieczeństwem w sieci za pomocą odpowiednich narzędzi.
  • zapoznawajcie się z informacjami zamieszczanymi na stronie szkoły, w dzienniku elektronicznym, platformie Padlet,  kontaktujcie się z wychowawcą a w sytuacjach szczególnych – niezwłocznie informujcie go o zaistniałych trudnościach.
  • w sytuacjach trudnych konsultujcie się również z pedagogiem i psychologiem szkolnym, lub dyrektorem.
  • w sytuacjach bardzo trudnych zapraszamy do kontaktu się z dyrektorem szkoły mailowo, przez dziennik lub telefonicznie.
  1. Klasyfikacja końcoworoczna odbywa się zgodnie z zapisami w statucie szkoły, z uwzględnieniem ocen uzyskanych w ramach zdalnego nauczania.

Ocena  zachowania uwzględnia zaangażowanie w wykonywanie obowiązków szkolnych oraz systematyczność pracy w czasie zdalnego nauczania.

Rodzice/opiekunowie ucznia zostaną zapoznani z przewidywaną oceną końcoworoczną.  Sposób poprawy oceny będzie ustalany indywidualnie z uczniem.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Aktualności SP5, Rok szkolny 2019/2020, Szkoła. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.