ZMIANY W SYSTEMIE NAUCZANIA I OCENIANIA
W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 5
W ZESPOLE SZKOLNO – PRZEDSZKOLNYM NR 3 W GLIWICACH.
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, w związku z wprowadzeniem nauczania zdalnego od dnia 25 marca br. wprowadza się zmiany w systemie nauczania i oceniania.
Zajęcia zdalne odbywają się codziennie zgodnie z planem lekcji z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Padlet, dostępny przez stronę internetową szkoły, jest głównym miejscem, gdzie nauczyciele zamieszczają wszystkie informacje dotyczące prowadzonych przez siebie lekcji. Ponadto nauczyciele chcąc ułatwić i uatrakcyjnić dzieciom zajęcia, prowadzą zdalne nauczanie posługując się różnymi narzędziami, m. in. Google classroom, Microsoft Teams (zalogowanie się do tych aplikacji jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na podanie imienia i nazwiska ucznia).
PIERWSZY ETAP EDUKACYJNY (KLASY I – III)
Zakres treści nauczania do zrealizowania w poszczególnych oddziałach klas 1-3Materiały są przygotowywane z uwzględnieniem równomiernego obciążenia uczniów w poszczególnych dniach tygodnia, zróżnicowania zajęć w każdym dniu, możliwości psychofizycznych uczniów do podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia, łączenia przemiennie kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia, a także uwzględniając ograniczenia wynikające ze specyfiki zajęć.
Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej realizują materiał edukacyjny wg zaplanowanych rozkładów materiałów, potwierdzając to wpisem tematu lekcji w e-dzienniku.
Sposoby monitorowania postępów uczniów klas 1-3 oraz sposoby weryfikacji wiedzy i umiejętności uczniów, w tym również informowanie uczniów lub rodziców o postępach ucznia w nauce, a także uzyskanych przez niego ocenach.
1. Każdy nauczyciel informuje rodziców uczniów o możliwych sposobach kontaktu i możliwościach weryfikacji wykonywanych zadań, dobierając sposoby najodpowiedniejsze dla swojego oddziału oraz własnych możliwości.
2. Wiodącą platformą jest padlet. Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość realizowane są za pośrednictwem: quizów internetowych (nauczyciel ma wgląd do wyników), poprzez kontakt mailowy z wychowawcą, (możliwość wysyłania dodatkowych zadań podlegających ocenie np. krótkie teksty literackie, prace plastyczne, prace projektowe
i inne), lekcje on-line, nagrania, programy publicznej telewizji i radiofonii, instrukcje, za pośrednictwem narzędzia: WhatsApp (indywidualnie z każdym rodzicem i uczniem).
3. Sposób kontroli wykonanych zadań określa w zadaniu nauczyciel i może odbywać się za pośrednictwem: wiadomości zwrotnej z wykonanym zadaniem w dzienniku elektronicznym, e-maila (poczta służbowa) lub w inny ustalony z rodzicem.
4. Każda ocena wstawiona za zadania wykonywane w zdalnej edukacji zawiera opis (za co) oraz dopisek: “edukacja zdalna”.
5. Rodzice są informowani o otrzymanych ocenach dzieci przez zapis w e-dzienniku.
W przypadku wątpliwości mają możliwość konsultacji z wychowawcą przez e-dziennik i służbową pocztę, a także w przypadku nauczycieli korzystających z komunikatorów telefonicznych- również tą drogą.
6. Nauczyciele na bieżąco odbierają pocztę z dziennika oraz pocztę służbową i pozostają w kontakcie z rodzicami w godzinach konsultacji podanych na stronie internetowej szkoły.
7. Jeśli uczeń lub rodzic zgłosi trudności w wykonywaniu zadań, nauczyciel komunikuje się z nim w dowolnie wybrany sposób za pośrednictwem e-dziennika, poczty elektronicznej i innych komunikatorów lub telefonu w celu udzielenia pomocy, rad i wskazówek.
8. Ze względu na ograniczone możliwości zdalnej edukacji nie wystawiamy ocen poniżej 4p. Jeśli uczeń taką ocenę miałby uzyskać, nauczyciel wysyła instrukcję poprawy lub nawiązuje inny kontakt w celu ponownego wytłumaczenia zadania.
9. Klasyfikacja końcoworoczna.
Nauczyciel klasyfikuje ucznia na podstawie ocen, które uczeń posiada lub w przypadku ich braku uwzględnia jego zaangażowanie w realizację zdalnego nauczania oraz bierze pod uwagę ocenę z pierwszego półrocza.
Ocena zachowania uwzględnia zaangażowanie w wykonywanie obowiązków szkolnych (w tym również zdalną edukację), systematyczność pracy, a także ocenę zachowania z pierwszego półrocza.
Rodzice/opiekunowie dziecka zostaną zapoznani z przewidywaną oceną końcoworoczną. Sposób poprawy oceny będzie ustalany indywidualnie z opiekunem/rodzicem
III. Zadania dla uczniów:
- Uczniowie są zobowiązani do utrzymywania systematycznego kontaktu z wychowawcą i nauczycielami uczącymi za pośrednictwem e-dziennika, poczty elektronicznej, padleta lub innych komunikatorów (w uzgodnieniu z nauczycielem).
- Codziennie odbierają materiały lekcyjne, polecenia i zadania przesłane im przez nauczycieli za pośrednictwem platformy Padlet.
- Przestrzegają terminów realizacji powierzonych im zadań, wykonując je w miarę możliwości samodzielnie z należytą starannością.
- Jeśli ilość zadawanych zadań jest zbyt duża lub są one niezrozumiałe, uczeń lub rodzic kontaktuje się w tej sprawie z nauczycielem lub wychowawcą.
- Prośba do rodziców.
- Wspierajcie uczniów w realizacji codziennych zadań, motywujcie do systematycznej
i samodzielnej nauki, sprawujcie kontrolę nad bezpieczeństwem w sieci.. - Kontrolujcie czas pracy uczniów przy komputerze, który nie może przekraczać 4 godzin dziennie.
- Śledźcie informacje zamieszczane na stronie szkoły, w dzienniku elektronicznym, platformie Padlet, Zachęcamy do systematycznego kontaktu z wychowawcą a w sytuacjach szczególnych – niezwłocznie informujcie go o zaistniałych trudnościach.
- W sytuacjach trudnych konsultujcie się również z pedagogiem i psychologiem szkolnym, lub dyrektorem.
- W sytuacjach bardzo trudnych zapraszamy do kontaktu z dyrektorem szkoły mailowo, przez dziennik lub telefonicznie.
Źródła i materiały niezbędne do realizacji zajęć, w tym materiałów w postaci elektronicznej, z których uczniowie lub rodzice mogą korzystać
1. Uczniowie posiadają w domach podręczniki i ćwiczenia. Platformą wiodącą do przekazywania wiedzy jest padlet oraz dziennik elektroniczny, gdzie nauczyciele zamieszczają materiały niezbędne do realizacji zajęć: są to głównie strony: www.worldwall.com, www.quizizz.com, www.learningapps.com, www.matzoo.pl, www.pisupisu.pl, youtube.com, www.epodreczniki.pl, a także multibooki podręczników skoordynowanych z podręcznikami szkolnymi.
2. Nauczyciel przy każdej nowej notatce podaje termin zajęć oraz sposoby realizacji materiału dostosowane do umiejętności dzieci.
3. Zajęcia łączą w sobie naukę tradycyjną (podręcznikową) oraz ogólnodostępne multimedia. Lekcje odbywają się wg planów zajęć dostępnych w e-dzienniku.
4. Jeśli w danym oddziale uczą również inni nauczyciele, wychowawca przypomina
o tym uczniom w danym dniu i odsyła na platformę nauczyciela prowadzącego – poprzez umieszczenie linku na swoim Padlecie
DRUGI ETAP EDUKACYJNY (KLASY IV – VIII)
- Źródła i materiały niezbędne do realizacji zajęć to:
– e-podręczniki.pl
– podręczniki i ćwiczenia z GWO
– strona Centralnej Komisji Egzaminacyjnej/ egzamin ósmoklasisty www.cke.gov.pl
– strona www.gov.pl/zdalnelekcje
– portal lektury.gov.pl
– materiały udostępnione na kanale YouTube
– lekcje on-line
– narzędzia Google
– karty pracy wysyłane przez nauczyciela.
– programy telewizji i radiofonii.
- W zależności od przedmiotu ocenianiu podlegają:
Przedmiot | Oceniania |
Język polski | Ocenianiu podlegają:
1. Krótkie zadania np. notatki – wagą 1 |
Język angielski
i język niemiecki |
Ocenianiu podlegają:
1. Wypowiedzi pisemne, prezentacje, projekty, zadania sprawdzające zrozumienie wysłuchanego/przeczytanego tekstu, ćwiczenia gramatyczne – waga 1lub 2 określana przy każdym zadaniu. |
Historia i WOS | Ocenianiu podlegają:
1. Karty pracy wysyłane uczniom w programie Word – podsumowanie działu – waga 1, |
Matematyka | Ocenianiu podlegają:
1. Zadania domowe – waga 1, |
Przedmioty przyrodnicze:
przyroda |
Uczeń może uzyskać oceny z wagą 1 lub 2 – waga podawana będzie przy każdym z zadań. Ocenianiu podlegają: 1. Zadania pisemne, |
Informatyka Technika Plastyka Muzyka |
Ocenianiu podlegają:
1. Aktywność w grach interaktywnych, quizach, krzyżówkach o tematyce technicznej, |
Wychowanie fizyczne |
1. Uczniowie za wykonane ćwiczenia i dodany komentarz otrzymują „+”. Trzy „+”,to ocena bardzo dobry. |
Religia |
Ocenianiu podlegają: 1. Estetyka pracy plastycznej, |
- Uczeń przesyła prace w sposób wskazany przez nauczyciela: zdjęcie, dokument Word lub rozwiązywanie quizów na platformie.
- Nie wszystkie działania będą podlegały ocenie, ale to zadanie, które będzie mu podlegało oraz waga tej oceny, zostaną podane przy każdym poleceniu/zadaniu przekazanym dla uczniów na szkolnej stronie „zdalne lekcje”.
- Rodzice są informowani o otrzymanych ocenach dzieci przez zapis w e-dzienniku, a także
w razie potrzeby poprzez wiadomości kierowane do rodziców drogą elektroniczną lub telefonicznie. - Nauczyciele na bieżąco odbierają pocztę z dziennika oraz pocztę służbową i pozostają w kontakcie z rodzicami w godzinach konsultacji podanych na stronie internetowej szkoły.
- Kontakt uczniów z nauczycielem odbywa się poprzez e-dziennik lub e-mail nauczyciela.
- Uczeń zobowiązany jest do:
- utrzymywania systematycznego kontaktu z wychowawcą i nauczycielami uczącymi za pośrednictwem e-dziennika, poczty elektronicznej, padleta lub innych komunikatorów (w uzgodnieniu z nauczycielem).,
- wykonywania poleceń według instrukcji podanych przez nauczyciela,
- dotrzymywania ustalonych terminów realizacji powierzonych zadań,
- korzystania z podręcznika, zeszytu ćwiczeń, zeszytu lub innych pomocy wskazanych przez nauczyciela przedmiotu,
- szybkiego kontaktowania się z nauczycielem w przypadku problemów z przekazem informacji, problemów ze zrozumieniem materiału lub wykonaniem zadania.
- Prośba do Rodziców:
- wspierajcie dzieci w realizacji codziennych zadań, motywujcie do systematycznej i samodzielnej nauki, sprawujcie kontrolę nad bezpieczeństwem w sieci za pomocą odpowiednich narzędzi.
- zapoznawajcie się z informacjami zamieszczanymi na stronie szkoły, w dzienniku elektronicznym, platformie Padlet, kontaktujcie się z wychowawcą a w sytuacjach szczególnych – niezwłocznie informujcie go o zaistniałych trudnościach.
- w sytuacjach trudnych konsultujcie się również z pedagogiem i psychologiem szkolnym, lub dyrektorem.
- w sytuacjach bardzo trudnych zapraszamy do kontaktu się z dyrektorem szkoły mailowo, przez dziennik lub telefonicznie.
- Klasyfikacja końcoworoczna odbywa się zgodnie z zapisami w statucie szkoły, z uwzględnieniem ocen uzyskanych w ramach zdalnego nauczania.
Ocena zachowania uwzględnia zaangażowanie w wykonywanie obowiązków szkolnych oraz systematyczność pracy w czasie zdalnego nauczania.
Rodzice/opiekunowie ucznia zostaną zapoznani z przewidywaną oceną końcoworoczną. Sposób poprawy oceny będzie ustalany indywidualnie z uczniem.