Regulamin korzystania z platformy Microsoft Office Teams
w Szkole Podstawowej nr 5 w Gliwicach
§ 1 Postanowienia ogólne
Niniejszy regulamin, określa warunki i zasady korzystania z usługi Microsoft Office 365 dla edukacji/wersja licencji A1 w Szkole Podstawowej nr 5 w Gliwicach.
- Korzystanie przez uczniów Szkoły Podstawowej nr 5 w Gliwicach w kontaktach z nauczycielami z aplikacji Microsoft Teams wymusza wprowadzony z dniem 26 października 2020r. obowiązek nauczania zdalnego. Po obserwacji funkcjonowania platformy Microsoft Teams w Szkole Podstawowej nr 5 w Gliwicach w zakresie klas IV – VIII oraz w klasach I-III wprowadza się Zarządzeniem Dyrektora Szkoły Podstawowej nr 5 w Gliwicach niniejszy regulamin, który obowiązuje od 10 listopada 2020 roku.
2. Określenia użyte w niniejszym regulaminie oznaczają:
• hasło – ciąg znaków, pozwalający na autoryzację Użytkownika w celu uzyskania dostępu do usługi.
• login – identyfikator Użytkownika pozwalający na jednoznaczną identyfikację w Usłudze.
• konto – konto w aplikacji Microsoft Office 365 i dostępnych, zgodnie z przyznaną licencją – dodatkowych aplikacjach.
• Regulamin – Regulamin korzystania z Microsoft Office 365 dla edukacji zdalnej w Szkole Podstawowej nr 5 w Gliwicach – usługa Microsoft Office 365 dla edukacji.
• Komunikator – aplikacja Microsoft Teams w usłudze Microsoft Office 365 dla edukacji.
• Użytkownik – osoba fizyczna mająca status ucznia lub nauczyciela w Szkole Podstawowej nr 5 w Gliwicach korzystająca z konta w Usłudze.
• Opiekun – osoba będąca prawnym opiekunem Użytkownika.
3. Korzystanie z Usługi (w tym z komunikatora) jest bezpłatne.
4. Warunkiem korzystania z Usługi jest posiadanie statusu, nauczyciela lub ucznia SP nr 5 w Gliwicach oraz aktywowanie konta w sposób opisany w regulaminie.
5. Usługa polega na udostępnieniu Użytkownikowi dostępu do Microsoft Office 365, w tym aplikacji Microsoft Teams.
6. Usługa dostępna jest z dowolnego komputera z dostępem do internetu poprzez dowolną aktualną przeglądarkę internetową. Z części usług można korzystać także za pomocą urządzeń mobilnych typu tablet, smartfon itp.
7. Szkoła zastrzega sobie prawo do zmiany funkcjonalności usługi Microsoft Office 365. O zmianach Użytkownicy będą informowani za pośrednictwem dziennika elektronicznego Vulcan. Szkoła zobowiązuje się do monitorowania działania systemu Microsoft Office 365, w tym komunikatora Microsoft Teams.
8. Konto jest wykorzystywane w komunikacji Szkoły z Użytkownikiem w ramach prowadzonych lekcji/zajęć.
9. Szkoła Podstawowa nr 5 w Gliwicach może wykorzystywać konta wyłącznie do celów wynikających z jej działalności statutowej.
10. Szkoła Podstawowa nr 5 w Gliwicach nie ponosi odpowiedzialności za straty Użytkownika wynikające z korzystania z konta.
11. Nadzór nad działalnością Usługi sprawuje wyznaczony przez Szkołę administrator – pracownik Szkoły Podstawowej nr 5 w Gliwicach.
§ 2 Dostęp do usługi
- Aktywacja Usługi:
• Aktywacja usługi następuje automatycznie wraz z aktywacją konta Microsoft Teams podczas pierwszego logowania się na stronie www.portal.office.com z wykorzystaniem danych dostępowych przyznanych w procesie wdrażania usługi w Szkole Podstawowej nr 5 w Gliwicach.
• Użytkownikowi zostanie przyznany:
– login w postaci: i.nazwisko@zsp3sp5.onmicrosoft.com
– hasło.
• Nazwa konta jest przyznawana automatycznie i nie podlega zmianie w żadnej chwili korzystania z usługi.
• Każdy Użytkownik może posiadać tylko jedno konto.
• Rejestracja konta kończy się po ustaleniu przez Użytkownika indywidualnego hasła, które musi pozostać znane tylko właścicielowi konta, nie może być przekazywane osobom trzecim.
• Aby skorzystać z Usługi należy zalogować się z wykorzystaniem właściwego dla Użytkownika loginu oraz hasła poprzez interfejs. - Wyrejestrowanie z usługi:
• Wyrejestrowanie z usługi nastąpi automatycznie 1 września roku szkolnego, w którym Użytkownik przestanie być uczniem SP nr 5 w Gliwicach (wychowawca klasy).
• Użytkownik powinien zarchiwizować wszystkie dane przechowywane w usłudze przed momentem wyrejestrowania z usługi.
• Po wyrejestrowaniu (przez wychowawcę klasy) dostęp do danych nie będzie możliwy, a wszystkie wiadomości oraz pliki zostaną usunięte.
§ 3 Prawa i obowiązki Użytkownika
- Użytkownik ma prawo do:
• Korzystania z Usługi, o której mowa w § 1 ust. 3, 4, 5 i 6 niniejszego regulaminu.
• Prywatności danych przechowywanych na serwerze. - Użytkownik konta ma obowiązek:
• Przestrzegać niniejszy Regulamin, podporządkowywać się zaleceniom administratora serwera.
• Dbać o ochronę dostępu do własnego konta (nie podawać hasła do konta, ani nie udostępniać konta osobom trzecim itp.).
• Natychmiast zgłaszać znalezione nieprawidłowości w systemie, używać bezpiecznych haseł. - Użytkownik uczeń:
• Ma obowiązek znać hasło dostępu do swojego konta (jeżeli uczeń nie pamięta hasła nauczyciel/administrator ma prawo je zmienić).
• Nie może zakładać własnych grup.
§ 4 Prawa i obowiązki administratora
- Administrator ma prawo:
• Zgłaszać wychowawcom i Opiekunom niewłaściwe korzystanie z konta Użytkownika, usuwać dane, które są niezgodne z tym Regulaminem. - Administrator ma obowiązek:
• Monitorować działania usługi i reagować na nieprawidłowości w Usłudze, informować Użytkowników o możliwych problemach związanych z działaniem usługi, udzielać pomocy Użytkownikom w sprawach związanych z korzystaniem z konta. - Do czynności zabronionych w szczególności należą:
• Ujawnianie hasła i dopuszczanie do korzystania z usługi osób trzecich.
• Podejmowanie działań mogących zakłócić działanie Usługi.
• Tworzenie prywatnych zespołów (grup) w aplikacji Teams.
• Wykorzystywanie aplikacji Teams jako prywatnego komunikatora, video komunikatora poza lekcjami online.
• Udostępnianie treści objętych prawami autorskimi.
• Udostępnianie lub przechowywanie treści zabronionych prawem.
• Wykorzystywanie Usługi do rozpowszechniania materiałów zakazanych przepisami prawa. - Użytkownik przyjmuje do wiadomości, że jego działania mogą być monitorowane przez procesy administracyjne mające na celu kontrolę aspektów związanych z bezpieczeństwem, optymalizacją wydajności, ogólną konfiguracją systemu, rozliczeniem i wykorzystaniem zasobów.
§ 5 Organizacja lekcji na platformie
- Lekcje online odbywają się wg aktualnego planu lekcji.
- Za organizację lekcji online odpowiada nauczyciel danego przedmiotu.
- W czasie trwania lekcji online uczniowie włączają kamerki, mikrofony na prośbę nauczyciela prowadzącego lekcję.
- Podczas trwania lekcji online wpisy dokonywane przez uczniów mogą dotyczyć tylko tematu lekcji.
- Zabrania się umieszczania komentarzy i wpisów oraz podejmowania innych działań, które mogą zakłócać przebieg lekcji.
- Zabrania się nagrywania wizerunku osób biorących udział w lekcji, rozpowszechniania go i udostępniania osobom trzecim.
- Zabrania się udostępniania i rozpowszechniania plików, zdjęć, nagrań i innych materiałów wykorzystywanych w czasie lekcji osobom trzecim.
- Uczeń przystępujący do lekcji ma obowiązek przygotować zeszyt, podręcznik, ćwiczenia do danego przedmiotu, przybory do pisania oraz mikrofon, słuchawki lub głośniki.
- Powyższe wynika z obowiązujących przepisów RODO oraz ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych, a złamanie regulaminu w kwestii udostępniania wizerunku i nagrań grozi odpowiedzialnością karną i cywilną.
§ 6 Ochrona danych osobowych
- Wszystkie dane są przetwarzane zgodnie z przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych w tym w szczególności przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych; Dz. U. UE. L. 2016.119.1) –„zwanej dalej: RODO” oraz ustawy z 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz.1000 ze zm.). Administratorem danych osobowych przetwarzanych w ramach realizacji Usługi jest Szkoła Podstawowa nr 5 w Gliwicach.
- Kontakt do Inspektora Ochrony Danych znajduje się na stronie internetowej szkoły.
- Odbiorcą i odrębnym administratorem danych dziecka będzie firma Microsoft będąca właścicielem platformy. Szczegółowe informacje o bezpieczeństwie danych i prywatności oraz zabezpieczeniach systemu można uzyskać pod adresem https://www.microsoft.com/pl-pl/microsoft-365/microsoft-teams/security
- Dane przetwarzane w ramach utrzymania Usługi to imię, nazwisko rocznik oraz nazwa oddziału klasowego. Dane są przetwarzane w celu realizacji przez SP nr 5 w Gliwicach nauczania zdalnego poprzez usługi Microsoft Office 365 dla Edukacji. Usługa będzie wykorzystywana do kontaktu z Użytkownikami w celu przekazywania informacji związanych z działalnością SP nr 5 w Gliwicach, szczególnie w okresie prowadzenia nauczania zdalnego w tym w celu prowadzenia lekcji online.
- Dane osobowe Użytkownika są przetwarzane na podstawie obowiązujących przepisów prawa (art. 6 ust. 1 lit e RODO) – art. 35 Prawo oświatowe oraz § 1 ust 2 ROZPORZĄDZENIA MEN z dnia 23 października 2020r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.
- W związku z przetwarzaniem Użytkownikowi przysługuje prawo:
a. dostępu do swoich danych osobowych,
b. do ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, szczególnie po zakończeniu nauczania zdalnego. - Przysługuje Panu/i prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych.
- Dane nie będą przetwarzane przez SP nr 5 w Gliwicach w sposób zautomatyzowany.
§ 7 Postanowienia końcowe
- Reklamacje, uwagi, komentarze oraz pytania dotyczące działania Usługi można zgłaszać poprzez dziennik elektroniczny do dyrekcji Szkoły Podstawowej nr 5 w Gliwicach.
- W przypadku reklamacji SP nr 5 w Gliwicach zastrzega sobie prawo do odpowiedzi w terminie 14 dni roboczych od dnia jej wpłynięcia.
- Szkoła Podstawowa nr 5 w Gliwicach zastrzega sobie prawo zmiany niniejszego regulaminu w dowolnej chwili bez podania przyczyny.
- O zmianach Użytkownicy/opiekunowie zostaną poinformowani przez dziennik elektroniczny Vulcan lub stronę internetową szkoły.
- Kwestie sporne nieobjęte przepisami niniejszego Regulaminu rozstrzyga Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 5 w Gliwicach lub osoba przez niego upoważniona.
- W sprawach nieuregulowanych niniejszym regulamin zastosowanie mają przepisy prawa powszechnie obowiązującego.
Regulamin wchodzi w życie z dniem 10 listopada 2020r.
(IK)